Destiny kirjoitukseni lopussa olin jo epäileväinen pelin jatkamisen suhteen, mutta vahvasti peli on onnistunut pitämään otteessaan. En ehtinyt edes hahmollani alkuperäiselle korkeimmalle tasolle, kun Bungie julkaisi jo ensimmäisen lisäosan.
The Dark Below toi kaivattua uutta tekemistä peliin, mutta se ei korvannut vanhoja asioita (ainakaan täysin). Peli on edelleen MMO-tyyliin saman toistamista. Harvinaisten aseiden putoamisen toivomista tekemällä samoja tehtäviä kerta toisensa jälkeen. Erityisesti uuden 1-6 pelaajan Raidin läpipeluuta, joka toi tullessaan viikoittaisen mahdollisuuden saada varusteita ja materiaaleja uuden korkeimman mahdollisen hahmojen tason 32 saavuttamiseksi. Uusi Crota’s End syrjäyttikin aika tehokkaasti vanhan Vault of Glass –raidin, mutta sitä on tullut edelleen tehtyä kiitettävästi aseiden toivossa.
Päähahmollani Warlockilla olen pelannut nyt 7 päivää ja 10 tuntia. Saavutin 32 tason jo muutama kuukausi sitten ja aloin tekemään hieman sitä ennen uusia hahmoja. Ensimmäisenä tutustuin Hunteriin ja lopulta tein myös Titan hahmon. Mielenkiintoista on se, että uusien hahmojen saamiseksi korkeimmalle tasolle ei aikaa mennyt oikeastaan mitään. Tarinaosuudet oli nopeasti pelattu, kun samoja tehtäviä on jouduttu tekemään useaan kertaan erilaisten tavoitetehtävien vuoksi, joten viholliset ja taktiikat olivat hyvin tuttuja. Useamman hahmon tuominen korkealle tasolle mahdollisti myös niiden käyttämisen lopullisen 32 tason saavuttamiseen, eli yhden hahmon sijaan tein uuden Raidin kolme kertaa viikossa. Se mahdollisti hyvän saaliin Raidin tavaroita, joita vaaditaan varusteiden päivittämiseen. Hunterin mittarissa onkin 2 päivää ja 12 tuntia. Titanin puolestaan vain 1 päivä ja 17 tuntia. Kaikki ovat kuitenkin tasolla 32 ja Crotan Hard tasolla läpäisseet.
Kaikki tämä oli osittain mahdollista Bungien varsin huonon suunnittelun tulosta. Uuden lisäosan myötä myös NPC-hahmoilta ostettavat varusteet riittivät nostamaan hahmot 31 tasolle, mikä vei alkuperäisen Raidin hankkineiden varusteiden uurastukselta täydellisesti arvostuksen. Uusi hahmo siis täytyi vain saada pelattua tarina, ostettua ja päivitettyä varusteet tasolle 31, jonka jälkeen armotonra Raidausta tavoitteena taso 32.
The Dark Below toi mukanaan tietysti myös uuden Strike-tehtävän, tarinatehtäviä kuin myös moninpeli ja Bounty, eli päivittäisiä tehtäväluokkia. Tarinan suhteen en voi juuri mitään lisäosasta sanoa, koska… noh… tarinan takia ei Destinyä pelata. Jatkuva hidas ja työtä vaativa kehittyminen kuitenkin piti vahvasti otteessaan. Mielenkiinto tosin lopahti heti, kun ei ole enää mitään itseä kiinnostavaa saavutettavaa. Harvinaiset aseet ovat jo taskussa lähes kaikki ja jokainen hahmo puolestaan saatu korkeimmalle mahdolliselle tasolle. Toinen isompi lisäosa onkin tulossa oivalliseen aikaan ainakin Destinyn kiinnostuksen kannalta. Ongelma sen osalta on kuitenkin muualta. Toinen lisäosa House of Wolves julkaistaan samana päivänä pitkään odottamani The Witcher 3:n kanssa, joten Destiny tulee (todennäköisesti) painumaan unholaan.
The Dark Below toi kaivattua lisätekemistä Destinyyn ja Bungien täytyy jatkaa tasaiseen tahtiin vastaavanlaisten lisäosien tuomista. Ne kuitenkin maksavat ja epäilen erittäin vahvasti, että toisen lisäosan jälkeen jaksan enää kauhean kauaa pelata, jos Witcherin jälkeen siihen jaksan edes tutustua.
Kuvat: Googlen kuvahaulla, yläkuva julkaisutrailerista screenshot