Resident Evil 6



Nykyään tulee niin laadukkaita pelejä, että pettymykset ovat usein hyvinkin vähissä. Resident Evil 6 on ollut pitkään odotuslistalla. Vaikka toiminnallisempaa peliä odotin edelleen, eikä sarjan alkuaikojen hitaaseen odottavaan ja pelkäävään kauhuun ole enää ikinä palaamista, niin ripaus sitä oli tarkoitus olla mukana. Odotukset ehkä siksi oli korkealla.
Alku lupaa hyvää, koska RE6:ssa tarina on jaettu neljään eri kampanjaan/tarinaan, jotka tosin käyvät läpi samat tapahtumat eri kulmista. Ovatpa ne vielä jaettu kahden hahmon yhteistyöhön, eli co-op onnistuu RE5 tyyliin tai kone ohjastaa toista hahmoa. Kolme kampanjaa on valittavissa heti ja neljäs aukeaa, kun kolme muuta on pelattu. Tämä tarkoittaa, että kampanijat ovat hieman eri tyylisiä.
Aloitin Leon S. Kennedyn kampanjalla. C-virus on päässyt taas valloilleen ja syypäätä täytyy saada vastuuseen. Ei mitenkään omaperäistä, mutta tarina etenee varsin joutuisasti vaikka ei sisällä mitään suuria yllätyksiä. Tuttuja tilanteita tuntuu tulevan eteen tuon tuosta. Varsinkin RE2 tainnut olla innoittajana RE6 tehdessä, koska yhtäläisyyksiä löytyy, kuten alussa oleva yliopisto. Vanha poliisi asema kakkosessa? Entäs pomotaistelu junassa? Kaikki vaikuttaisi siis olevan hyvin ja vanhan sarjan taikaa on mukana!? Jos haluaa uutta toiminnallisempaa otetta niin voi valita esim. Chrisin kampanjan, jossa pannaan todenteolla haisemaan BSAA tiimin ryhmänjohtajana.
Kankea pelattavuus on ollut aina osa RE sarjaa, eikä viitososasta minulla ole ollut oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Pidemmälle viety uusi suunta oli varsin miellyttävä ja etenkin co-op pelinä RE5 oli mitä parhainta herkkua. RE6 yrittää tarjota jokaiselle jotakin, mutta mielestäni ei siinä kovin hyvin onnistu. Ajatuksetkin tätä tekstiä tehdessä pelin osalta on niin sekaisin, etten osaa oikein edes kirjoittaa niistä mitään järkevää. Peli ei vain tunnu hyvältä, eikä siinä ole kauhua nimeksikään. The Walking Dead sarja on oikeasti jännittävämpi ja hyytävämpi kuin RE6 zombeineen, vaikka se ainakin yhden kampanjan osalta yrittää pelon tunteita saada aikaan. Putkijuoksu ei niinkään haittaa, mutta pelattavuus, järkyttävän määrän osumia kestävät viholliset (kyllä ammun päähän) ja jatkuvasti äkkikuolemia aiheuttavat, välipätkien aikana reaktionopeuden mittaamisen suorittavat tilanteet raastavat hermoja. Peliä ei ole yksinkertaisesti kiva pelata. Leonin tarinan ajan suurin osa ajasta meni melee iskujen tekemiseen zombeihin, koska totesin sen olevan parempi vaihtoehto kuin yrittää ampua niitä hengiltä. Myös erilaiset suojautumiset ja heittäytymiset ovat mukana, mutta ei niitä juurikaan osannut käyttää kankeasta toteutuksesta johtuen.
Jätän tämän hautumaan hyllyyn ja palaan Lenonin tarinan jälkeen muihin kampanjoihin varmasti myöhemmin. Chrisin kampanjaa aloitin jo ja se tuntui alussa jopa paremmalta, koska ei yritä olla muuta kuin räiskettä ja toimintaa, jota myös Lenonin tarina alun jälkeen käytännössä kokoajan tarjoaa. Kiinnostus kuitenkin lopahti varsin nopeasti ja muut syksyn pelit puskevat kovasti luukusta sisään, joten miksi riutua ei niin toimivan pelin parissa? Muutto ja remontti lisäksi sotkee pelaamista pahasti.

Toimintapelinä RE6 toimii varsin mukavasti, mutta kauhupelinä se ei edelleenkään onnistu olemaan esikuviensa veroinen. RE tunnelma näyttääkin olevan iäksi menetetty.

4 kommenttia

  1. Ei hyvältä kuulosta… Minusta nelonen oli jo siinä rajoilla, että onko toimintaa liikaa. Viitosta jaksaa co-oppina, mutta tuskin sitä yksin pelaisin. Kuutonen kuulostaa siltä ettei kyllä mikään kiire ole sen pariin. Nelonen uudisti sarjaa rankasti niin ehkä nyt olisi jo aika toiselle uudistukselle ja kohti sarjan juuria?

  2. En usko että niin tulee tapahtumaan. Kun katsoo tulevaakin pelitarjontaa niin toiminta siellä jyllää. Pitkänlijan pelaajat ja fanit olisivat varmasti mielissään paluusta vanhaan, mutta nykyään se toiminta taitaa olla se millä peli myy, ikävä kyllä.

  3. Eikös sarjan nykyiset tekijät ole ihan suoraan sanoneet, että kauhu on lopullisesti vaihdettu toimintaan?

Kommentointi ei ole käytössä.